درباره پوستر
تاریخچه مختصر درباره پوستر
زمان پیدایش پوستر لیتوگرافی
ما قصد داریم در این مقاله درباره پوستر بصورت کامل یکسری توضیحاتی را به شما ارائه بدهیم.
پوستر لیتوگرافی در سال ۱۷۹۸ اختراع شد،در ابتدا برای تولید هر پوستر زمان بسیار زیاد و هزینه زیادی باید صرف می شود. اکثر پوسترها در آن زمان بصورت حکاکی های روی چوب یا فلز بودند.
فرآیند لیتوگرافی ” اثر سنگی ” در دهه ۱۸۸۰ تغییر کرد ، پیشرفتی که به هنرمندان اجازه داد تا هر رنگی را موجود در رنگینکمان در قالب سه سنگ(معمولا قرمز ، زرد و آبی) به ثبت دقیق برسانند.
اگرچه این فرآیند بسیار دشوار بود ، اما نتیجه آن به شدت از نظر رنگ و بافت بسیار قابلتوجه بود ، با شفافیت و جزئیات عالی حتی تا به امروز غیرقابل ممکن است . امکان ترکیب کلمه و تصویر در چنین قالبی جذاب و اقتصادی بود که در نهایت باعث شد لیتوگرافی در عصر مدرن به یک شیوه تبلیغاتی تبدیل شود . یک هنرمند بسیار با استعداد به نام Cheret توانست در طول ۳۰ سال زندگیش بیش از ۱۰۰۰ پوستر طراحی و ایجاد کند.
در سال ۱۸۹۱ ، اولین پوستر خارقالعاده زیبا توسط تولوز ایجاد شد. او توانست وضعیت پوستر را به هنرهای زیبا تبدیل کند و باعث یک تحول عظیمی در بخش پوستر شد. در دهه ۱۸۹۰ ، به نام بل در فرانسه ، نمایشگاههای پوستر ، مجلات و فروشندگان گسترش یافت ؛ یک تاجر پاریسی توانست ۲۲۰۰ پوستر مختلف را به نام خود به ثبت برساند.
سه سال بعد ، آلفونس ، در پاریس ، اولین شاهکار طراحی پوستر هنری نو را ایجاد کرد . با توجه به تاثیرات متعدد این طرح بگونه ای شد که این سبک گل گیاه بعنوان یک جنبش هنری تزئینی بین المللی، تا زمان جنگ جهانی اول تبدیل شود.
در هر کشور ، پوستر برای جشن گرفتن نهادهای فرهنگی منحصر به فرد جامعه مورد استفاده قرار گرفت.در کشور فرانسه این نوع پوسترها در کافه ها و جشن ها در معرض نمایش قرار می گرفت؛ در کشور ایتالیا در اپرا و سالن های مد ؛ در کشور اسپانیا در فستیوالهاو جشنواره ها ، در کشور آلمان در نمایشگاههای تجاری و مجلات و نشریات ادبی و در بریتانیا و آمریکا در مسابقات دوچرخه سواری و سیرک .
در سال های بعد سبکهای منحصر به فرد ملی نیز آشکار شدند – طراحی پوستر های هلندی با محدودیت و نظم و ترتیب مشخص شده ، پوسترهای ایتالیایی به شکل درام و مقیاس های بزرگ , پوسترهای آلمانی بصورت و قرون وسطایی
قرن جدید و مدرنیسم اولیه
تا سال ۱۹۰۰ هنرهای نیویورک بیشتر پویایی خود را از طریق تکرار و تقلید از دست دادند. تولوز – لوترک در سال ۱۹۰۱ هر دوی آنها به نقاشی رویآورده اند.یک جوان ایتالیایی با نام Leonetto Cappiello توانست با ایجاد یک سبک کاریکاتوریست تحولی عظیمی به وجود بیاورد. وی در سال ۱۸۹۸ وارد پاریس شد.
Cappiello به شدت تحت تاثیر سبک Cheret و تولوز – لوترک قرار گرفت, Cappiello جزئیات fussy را رد کرد. در عوض او تمرکز به ایجاد یک تصویر ساده کرد, که اغلب آنها خندهدار و یا عجیب بود, که بلافاصله توجه بینندگان و تخیل پردازان را در یک بولوار شلوغ به خود جلب کرد.او توانست این توانایی را برای ایجاد یک برند به کار بگیرد و بعدها به او عنوان پدر تبلیغات مدرن گفته می شود . سبک او تا سال ۱۹۲۳ در پاریس بسیار مطرح بود.
در همین حال، هنرمندان شاغل در دانشکده گلاسکو اسکاتلند، ویتنام ، اتریش و Deutscher Werkbund آلمان نیز روش آلی نوآور را تغییر دادند. این مدارس، تزئینات منحنی شکل را به نفع یک ساختار خطی و هندسی بر اساس عملکردگرایی رد کردند.
نتیجه همه این تلاشهای مدرنیستی، پلکاتستیل آلمانی یا سبک پوستر بود که در سال ۱۹۰۵ توسط لوسیان برنارد در برلین و در مونیخ توسط لوودویگ هوهلویین آغاز شد. طبیعتگرایی و تاکید بر رنگهای مسطح و اشکال ، گام بعدی را به سمت ایجاد یک زبان انتزاعی و بصری ، مدرن به کار گرفتند.
جنگ جهانی اول و انقلاب بلشویکی
جنگ جهانی اول به معنای نقش جدیدی برای پوستر بود : در واقع، جنگ در بزرگترین کمپین تبلیغاتی به وقوع پیوست ،که این سبک تبلیغات برای هر کشور درگیر جنگ بسیار کارآمد بود ، از جذب سرمایه ، استخدام سربازان و تقویت تلاشهای داوطلبانه ، نشان دادن قساوت دشمن، تحریک مردم و …. که بتواند با استفاده از این شیوه تبلیغات اهداف خودشان را پیش ببرند. در کشور آمریکا کمتر از ۲ سال تنها ۲۵۰۰ پوستر قابل توجه و بصورت کلی حدود ۲۰ میلیون پوستر یعنی تقریبا برای هر ۴ شهروند آمریکایی ۱ پوستر طراحی شد.
درس هایی که آمریکایی ها که از چاپ پوستر در جنگ جهانی اول کسب کردند این شیوه تبلیغات را در جنگ داخلی خود استفاده کردند و مجددا به پیروزی رسیدند. لنین و پیروانش ثابت کرده اند که استادان پیشگام در تبلیغات هستند و پوستر در طول قرن ها در جنگ های گرم و سرد در همه جا به یک سلاح انتخاباتی تبدیل شد.
بین جنگهای جهانی: مدرنیسم و هنر دکو
پس از جنگ جهانی اول ، هنر Nouveau’s با الهامبخش از جامعه صنعتی به طور فزایندهای بی اهمیت شد ؛ جنبشهای هنری مدرن cubism ، futurism ، Expressionism ، و Dada همگی تحتتاثیر قرار گرفتند . در همان زمان ، اولین دوره طراحی گرافیکی در فرانسه ، آلمان و سوئیس آغاز به کار کرد. در یک لحظه کلیدی تبلیغات از حالت تصویر به حالت گرافیکی تغییر جهت داد.
این تغییر به سرعت در اتحاد جماهیر شوروی احساس شد ، جایی که هنر ساختارگرایانه برای کمک به ایجاد جامعه انقلابی و تکنولوژی جدید به وجود آمد. Constructivists سبک پوستر را توسعه داد که با قطرهای قوی ، عکس برداری و رنگ های جاری مشخص شده بود. موضع تهاجمی ساختارگرایانه ، همانطور که در کار اللاسسیسی ، Rodchenko ، Klutsis و برادران استنبرگ دیده میشود ، تاثیر عمدهای بر طراحی پوستر غربی داشت.
در اواسط دهه بیست ، این روشهای متداول مدرنیستی اغلب به یک جنبش جدید تزیینی بینالمللی بنام Art Deco تبدیل شد. در این عصر ماشین ، قدرت و سرعت به موضوعات اصلی تبدیل شدند . اشکال ساده شده بود و فرم های منحنی با فرم های براق زاویه ای که منعکس کننده سن جاز بودند جایگزین شد.به هر حال شاخه های Art Deco نیز ادبیات ایران، مصر و آفریقا را در بر می گیرد.
اصطلاح هنر دکو از نمایشگاه به نام ” هنرهای تزیینی ” در سال ۱۹۲۵ در پاریس به دست آمد که نشان داد یک نمایش تماشایی برای دیدن این سبک می باشد.در پاریس سبک کاریکاتور Cappiello جای خود را به تصاویر هندسی، فکری از A.M. کاساندر، که به نوعی ماشین مانند هستند رواج داد. پوسترهای بلند او از Normandie ، liners و کشتیهای اقیانوسپیما ، نمادی از عصر صنعتی تبدیل شد. آرت دکو ، مانند آرت Nouveau قبل از آن ، در سراسر اروپا و آمریکا به سرعت پخش شد.
جنگ جهانی دوم و پایان سنگ لیتوگرافی
چاپ پوستر مجددا نقش مهمی در جنگ جهانی دوم ایفا کرد , اما این بار با دیگر رسانهها به اشتراک گذاشته شد که عمدتا بصورت رادیو و تلویزیون بود. در این زمان بیشتر پوسترها با استفاده از تکنیک تولید انبوه (چاپ افست) به چاپرسیدند، که منجر به آشنا بیشتر به روزنامهها و مجلات شد . استفاده از عکس در پوسترها در اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۲۰ آغاز به کار کرد. پس از جنگ، چاپ پوستر در بیشتر کشورها کاهش یافت، زیرا تلویزیون به یک رقیب جدی وارد عرصه شده بود.
آخرین نفس های پوستر لیتوگرافی در سوئیس رخ داد جایی که دولت به شدت صنعت چاپ پوستر را ارتقا داد . و در طول جنگ جهانی دوم و اوایل دهه ۲۰ توسعه پیدا کرد و در دهه ۱۹۵۰ بشدت شکوفا شد. هنرمندان در آن زمان از ساختن اشیا روزمره به شمایلهای غولپیکر لذت میبردند ، و با استفاده از سلیقه سوییسی به چاپ پوسترهای بسیار تاثیرگذار پرداختند.
پس از جنگ جهانی دوم و مدرنیسم میانه
با وجود تنشهای شدید جنگ سرد و پایان یافتن جنگ جهانی دوم جامعه ها به سمت مصرف گرایی هدایت شد و چاپ پوستر و تبلیغات تلویزیون بسیار رونق گرفت و در آنها تخفیفات و مسابقات و…. مورد تبلیغ قرار می گرفت.
روشهای تبلیغاتی مطابق با زمان تغییر می کردند. در اوایل دهه ۱۹۵۰ دو سبک متمایز در چاپ پوستر به وجود آمد که یکی سبک مصرف کنند و دیگری سبک تبلیغات شرکت های بزرگ که سبک اولی با نام ۵۰s و دومی با نام سبک بین المللی Typographic شناخته می شد که این سبک بسیار منطقی تر و منظم تر بود.
پوسترهای که بصورت سبک ۵۰s انجامشده بودند از رنگهای روشن و برای جلب توجه مخاطبان بصورت گسترده استفاده می کردند . هنرمندانی مانند هربرت و دونالد در سوئیس ، رند در آمریکا ، و ریموند در فرانسه این سبک را رواج دادند. سبک ۵۰s به خدمات مصرفکننده و محصولات اعمال می شد .
سبک بینالمللی Typographic یا سبک سوئیسی بصورت کامل در جهان توسعه پیدا کرد. . طرح های بسیار ساختار یافته و منظم، و با وضوح بالا برای همه چیز از بزرگراه ها و فرودگاه ها تا دستورالعمل های محصولان مورد استفاده قرار می گرفت.
این سبک در اواخر دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی در سوییس گسترش یافت . به کار بردن عناصر اولیه typographic با قواعد گرافیکی سخت که اغلب تصویر جایگزین تصاویری که از طریق دوربین عکاسی گرفته می شد قرار گرفت. پوسترهای کنسرت جوزف مولر این سبک را نشان میدهد.
دهه شصت و هنر شورش
ترتیب طرح های دهه پنجاه تا اواسط دهه شصت توانست به یک رویکرد شگرفی ایجاد کند. یک سبک تصویر جدید، که آزادانه از سورئالیسم، هنر پاپ قرض گرفته شد. هنر پاپ و اکسپرسیونیسم ، آزادتر و شهودی تر بود و اولین موج حساسیتهای پستمدرن تبدیل شد در یک مثال مشهور آلبوم گلاسر در سال ۱۹۶۷ در آلبوم دیلن دیلان بود . گلاسر با نشان دادن موهای بلند خود به عنوان رنگینکمان امواج خروشان را به تصویر میکشد. از دهه ۵۰ تا دهه ۸۰ ، استودیو Glaser’s و پین Pin با یک مکتب پویای هنر پوستر را در لهستان تطبیق داد. دانشکده لهستان به خاطر تنوع در سارئالیزم در ترویج تئاتر و سازمانهای فرهنگی دولتی مشهور شد .
فرورفتن در فرهنگ مواد مخدر و بیگانگی سیاسی منجر به تحقق یک افسانه پوستر کوتاه، اما دیدنی و جنجالی در ایالات متحده شد.
۷۰ – ۸۰ پست مدرن
یک سبک بینالمللی فراتر از سبک سوئیسی در جهان پخش شد و به سبک طراحی گرافیکی پوستر در سراسر دنیا در دهه هفتاد تبدیل شد . در اوایل دهه هشتاد ، این سبک شروع به حرکت به سمت پست مدرنیسم کرد که به دنبال شکستن قوانین رسمی و متعصبانه سبک سوییس بود . یک معلم جوان در برلین به نام ولفگانگ رهبری این تغییرات را بر عهده داشت که در امروزه بعنوان سبک گرافیکی غالب به نام طراحی پستمدرن شناخته می شود. ولفگانگ با فرآیند چاپ افست توانست به تولید پوسترهای پیچیده و بینظم بکند که در تضاد کامل با تعالیم سبک های کلاسیک بود. آزادی تایپوگرافی Weingart پایه مهمی برای چندین سبک جدید از Memphis و Retro بود که اکنون در گرافیک کامپیوتری ساخته شدهاست.
چاپ پوستر امروزی
نقش و ظاهر پوستر در طول قرن های گذشته به طور مداوم تغییر کردهاست تا نیازهای متغیر جامعه را برآورده کند . اگر چه نقش آن کمتر از ۱۰۰ سال پیش است ، پوستر همانند کامپیوتر و وب سایت ها در قرن ۲۱ مدام تکامل بیشتری پیدا کردند. به گونه ای که هم در بحث طراحی ها و چه در بحث تجهیزات چاپ پوستر این انقلاب بوجود آمد. در حال حاضر چاپ پوستر فوری و ارزان قیمت با استفاده از این تجهیزات بسیار راحت و امکان پذیر شده است و همچنین با وجود بسیاری از نرم افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ بشر بر اساس هر سلیقه و ایده که بخواهد چه تصویر با نظم و بی نظم باشد می توان با استفاده از این نرم افزارها طراحی کند.
این توسعه ها در زمان گذشته و تا به امروز در همه حوزه های چاپی همچون چاپ تراکت، چاپ کارت ویزیت ، چاپ بنر، چاپ سربرگ گرفته تا چاپ لیوان و چاپ روی تی شرت و … وجود داشته و دارد.